Fattiga människor på gatan.

Shit vad trött jag är på denna väder! Jag vill ha sommar, sluta skolan och eventuellt hitta en extra jobb. Nånting vill jag ju göra i sommar.

Ibland tänker jag på hur bra jag faktiskt har det. När jag var utomlands och köpte skor till ett projekt i skolan stöte vi på en man i åldrarna 30-35 tror jag han var. Han hade inga skor på sig. Gick på gatan bland finn kläda människor och frågade om han kunde få en peng. Han hade ju byxor och jacka på sig i färgen svart. Personen jag var med trode att han var en sån som låtsas för att få pengar, då han sa ge inte honom något, stäng bildören. Jag hade ju bilddören öppen och i bilen hade vi kakor, pastej och lite annat. Men jag skit i vad han sa, personen som var med mig. Den fattiga mörka killen närmade sig oss då öppnade jag bildören och tog en pastej och gav honom den. Han öppnade den direkt och började äta ur den med händerna. Och han gick vidare till andra personer som precis parkerat men fick inget av dem. Plötsligt tittar jag på hans hällar och vet ni vad jag ser?

Dessa var skrukna. Ni vet så som man ibland kan se på asfaltet när man är ute och kör bil. Så där såg hans hällar ut. Detta betyde att han har gått så mycket utan skor att hans hällar blev så hårda och sprack.  Jag fick lust att ta ut pengar och  köpa ett par skor. Eftersom vi befann oss på utkanten av en marknad. Men det vissade sig att det bara såldes blommor och frukter där vi befann oss.

Jag tyckte så himmla synd om denne man. Han gick på sin väg på trotoaren och letade i sopkorgar. Jag kommer aldrig glömma det. Nästa gång jag ska resa ditt igen ska jag föröska komma ihåg och ta några extra skor med mig för killar, om det inte är honom jag träffar så kanske jag stöter på en annan. Men sommaren börjar ju närma sig nu och han kanske kommer ha det bättre då han slipper frysa i varje fall.

Personen som sa till mig att stänga bildören upptäckte som jag att han inte var en som låtsas. Det finns ju såna som ligger på gatan och tigger. Det ser ut som att de inte har ett ben, men i verkligheten så lägger dem benet under rumpan (ni vet nog hur jag menar) eller lägger ett plast ben för att man ska tro att de bara har ett ben. Såna som låtsas bara för att ta pengar förstör ju för de som verkligen är i behov av pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0